Äänet, ajoitus ja visuaalisuus elokuvissa

Pelkästään näyttelminen ja hyvä käsikirjoitus eivät riitä luomaan unohtumatonta elokuvaa. Tämän lisäksi tarvitaan myös huolellista suunnittelua tunnelman luomisessa, tilanteiden ajoittamisessa ja visuaalisessa toteuttamisessa.

Ajoitus

Ajoituksen suhteen järjestys on ensiosaisen tärkeää ja vaikka elokuva sisältäisikin monta tarinaa, tulee sen pystyä yhdistämään ne sulavasti. Lisäksi rakenne on hyvin tärkeä seikka ja tätä voidaan toteuttaa monilla eri keinoilla, eikä aina perinteisesti suorana janana, aikajärjestyksessä. Tahti puolestaan määrää sen, kuinka hyvin elokuva etenee. Vääränlainen tahti saa katsojan väsymään elokuvaan jo ennen sen alkamista ja varsinkin komedian saralla ajoitus on kaikki kaikessa.

Äänet

Äänet luovat elokuvaan tunnelmaa ja tämän takia niillä on erityisen tärkeä osa kokonaisuutta katsottaessa. Pelkästään sateen ropinalla voidaan tuoda tilanteeseen täysin uusi tunnelma ja yleisellä hälinällä saadaan aikaan aitoutta, mikä usein unohtuu monista elokuvista. Ääniefektit puolestaan auttavat vahvistamaan tiettyä viestiä, tai tuomaan esille jotain, minkä katsoja olisi mahdollisesti muuten jättänyt huomaamatta. Useimmat elokuvat olisivat huomattavasti heikompia suorituksia, ilman taidokkaasti lisättyjä efektejä. Viimeisenä, mutta ei suihkaan vähäisempänä, ääniin liittyvänä seikkana on muistettava musiikki. Kaikissa klassisissa elokuvissa on aina tietty musiikki, joka jää katsojan mieleen. Musiikki voi edistää tiettyä tunnelmaa, tai olla täysin ristiriidassa elokuvan muun tunnelman kanssa, riippuen siitä, minkälaisen kokemuksen tällä halutaan herättää.

Visuaalisuus

Visuaalisuuteen liittyy monia seikkoja. Ensinnäkin on valittava oikeanlaiset välineet ja kamerat, jotta elokuva päästään kuvaamaan tehokkaimmalla tavalla. Valotuksella on suuri merkitys myöskin, sillä sen unohtuessa elokuvasta tulee epämääräinen ja sekava. Sijainti puolestaan ratkaisee usein sen, miten elokuvan tunnelma välittyy katsojalle ja parhaimmat maisemat voivat toimia jo yksinään elokuvan vetävimpinä ominaisuuksina. Lisäksi huomiota on kiinnitettävä puvustukseen, jonka on tuettava sekä hahmoja, että tarinankerrontaa. Värien, tekstiilien ja asusteiden hyödyntäminen on taitolaji, jossa voidaan helposti mennä väärille reiteille. Rekvisiitta taas on viimeinen silaus, jolla elokuvasta saadaan mahtava. Nämä tulee olla suunniteltu vähintään yhtä huolella kuin muutkin visuaalisuuteen liittyvät seikat ja oikein toteutettuna herättävät tilanteet ja tarinan henkiin.

Ottamalla huomioon nämä kolme asiaa, yhdessä käsikirjoituksen, näyttelemisen ja hahmojen kanssa, voidaan luoda unohtumaton elokuva klassikko. Klassikoksi pääseminen ei ole helppoa ja useimmat elokuvat pyrkivätkin tähtäämään tälle listalle, vain muutamien onnistuessa. Kova työ, ahkera suunnitteleminen, pikkutarkkuus ja erityisesti ajan antaminen projektille, ovat kuitenkin ne tekijät, jotka saavat aikaan mestariteoksia. Jokaiselle huomioitavalle kohdalle löytyy alansa ammattilainen, joka pystyy toteuttamaan käsitteen uskomattoman upeasti ja antamaan panostuksen, mihin kukaan muu ei pystyisi. Täydellinen elokuva onkin monen asiantuntijan yhteistyö ja vaikka ohjaaja saakin usein eniten kiitosta, ei tämä pystyisi samaan lopputulokseen ilman useaa apukättä.